Studiu de caz - Intalnirea cu frica

Starea initiala

Irina are din cand in cand momente in care simte o frica foarte intensa, insuportabila. Frica apare atunci cand se relaxeaza, de regula inainte de somn sau in timpul noptii, si se asociaza cu ganduri legate de moartea proprie, moartea celor dragi, trecerea timpului si sensul vietii. Gandul ca viata trece repede, si ca nimic din ce este prezent nu va ramane la fel, este foarte dureros.

NLP-ul considera ca orice simptom (stare emotionala neplacuta, obicei negativ, blocaje s.a.) este produs de o parte a persoanei care are o intentie buna, si un mesaj important de transmis. Aceasta parte incearca in acest fel sa realizeze un scop important, insa neglijat de partea constienta.

Ceea ce va duce la disparitia acestor stari de frica este descoperirea si reabilitarea acestei parti interne neglijate.

In prima intalnire, conturez imaginea de ansamblu a prezentului si a trecutului, cu evenimentele esentiale: Irina dedica cel mai mult timp profesiei, si cu greu isi face timp pentru viata personala. Ea isi doreste sa petreaca mai mult timp cu prietenii si familia si sa faca mai multe activitati placute, toate acestea fara a renunta la munca sa. Starea sa generala este de frustrare. Se simte prinsa intre cele doua alegeri, si vede o solutie doar pe termen lung. In prezent nu doreste sa-si schimbe prioritatile.

Irina se afla intr-un conflict interior: ambele scopuri – munca si relatiile afective – sunt bune si merita pastrate; totusi ele nu pot fi in intregime satisfacute, din cauza limitelor de timp si resurse energetice. Momentan Irina isi stabileste prioritatile in functie de partea mai puternica – cea care sustine munca; partea orientata spre relatii si aspecte emotionale este ignorata. Planul de schimbare include doua aspecte importante: constientizarea consecintelor viitoare ale acestei alegeri; dezvoltarea capacitatii de a face alegeri constiente.

Accesarea resurselor

Pana la schimbarile de profunzime, o invat pe Irina procesul de ancorare - cu ajutorul caruia va putea, in momentele in care apare starea de frica, sa o inlocuiasca, total sau partial, cu o stare de siguranta si liniste. O rog sa caute in trecut experiente in care s-a simtit protejata si in siguranta, si o invat cum sa le retraiasca usor. Atunci cand vor veni starile de frica, va putea sa aduca si starile de siguranta si astfel frica va scadea in intensitate, devenind suportabila.

Diminuarea starii de frica

Ca urmare a acestor explorari, starea de frica apare mai rar si mai putin intens.

Starile neplacute slabesc atunci cand persoana intelege ca simptomele, chiar daca neplacute, nu sunt ceva rau, ci sunt un mesajul unei parti importante care vrea sa genereze schimbari. Cu alte cuvinte, aceste parti vor sa ne ajute sa traim mai bine si mai echilibrat, si ne forteaza sa facem acest lucru, daca nu suntem dispusi sa ne schimbam de bunavoie.

Aceasta imbunatatire nu este suficienta. Inca sunt multe schimbari de facut. 

Explorarea partii care genereaza frica. Aflarea scopului acestei parti.

Exploram partea care genereaza frica, pentru a-i intelege scopul si pentru a cauta o cale de a integra aceasta parte in constient. Folosesc tehnica nlp “Core Transformation”, creata de Steve si Connirae Andreas. Aflam ca partea respectiva isi doreste armonie si liniste. Prin urmare, se retrage din situatiile conflictuale, pentru ca nu stie cum sa actioneze astfel incat sa-si pastreze starea armonioasa. Decat sa simta conflict, frustrare, respingere din partea celorlalti, prefera sa-si ignore propriile nevoi sau sa renunte la ele in favoarea nevoilor celorlalti.

Partea nu mai participa la deciziile externe inca din adolescenta, asa ca putem considera ca partea respectiva are varsta la care s-a oprit din dezvoltare.

Aceasta parte trebuie reintegrata in procesul decizional, pentru ca linistea si armonia sa fie reale. Fara ajutorul ei, persoana ia decizii fara sa tina cont de nevoi vitale. Consecintele pe termen lung sunt dezastruoase.

Efectul imediat: persoana nu se va mai putea amagi ca totul in exterior este bine. Ea va intra in contact cu propriile nevoi si frustrari si cu nemultumirea fata de exterior.

Modificari comportamentale

Irina incepe sa-si modifice alegerile:viata personala devine la fel de importanta ca munca sa. Aceasta schimbare are loc mai intai in convingerile sale, apoi isi face loc si in comportament. Treptat, incepe sa adauge in programul sau activitati placute si relaxante. Ea inca simte disconfort atunci cand pune propriile sale nevoi inaintea nevoilor celorlalti.

Explorarea experientelor si credintelor legate de moarte

Irina are in trecutul ei cateva experiente dureroase legate de moartea unor persoane la care a tinut foarte mult: bunica ei si un prieten bun din copilarie.

Cand apare o frica de moarte intensa, cautam acele experiente dureroase din trecutul persoanei legate de disparitia unor persoane importante. Atunci cand aceste experiente sunt depasite, ne putem gandi la acei oameni dragi si putem sa ne amintim momentele pretioase si placute petrecute alaturi de ei, si in acelasi timp ii simtim alaturi de noi. Lipsa lor este suportabila. Cata vreme n-am depasit inca moartea lor, gandul la ei aduce multa suferinta, durere, vinovatie, si amintirile cele mai triste si neplacute le domina pe cele placute. Folosesc tehnica “Vindecarea pierderii”.

Irina are multe credinte despre moarte, contradictorii. Le exploram, pentru a le constientiza si a le clarifica. Discutam despre abordarea mortii de catre religie si psihologie.

Scopul este de a pune sub semnul intrebarii concluziile despre moarte preluate in copilarie sau mai tarziu in mod nefiltrat, din exterior. In plus, reflectiile pe tema mortii ajuta scoaterea la suprafata a fricilor si la integrarea lor in constient si in procesul de luare a deciziilor. Astfel scade presiunea pe care ar exercita-o, daca ar continua sa fie ignorate. Rezultatul urmarit este ca persoana sa inteleaga si sa-si accepte vulnerabilitatea si lipsa de control asupra anumitor aspecte ale vietii.

Discutam despre Elisabeth Kubler Ross si activitatea ei de o viata alaturi de oameni aflati in vecinatatea mortii.

Explorarea credintelor legate de viata si de luarea deciziilor

Discutiile despre moarte conduc firesc la discutiile despre viata, si la tema binelui si raului. Discutam stadiile moralitatii, conform lui Kohlberg.

Moralitatea are rolul hotarator in luarea deciziilor, fie ca e vorba de cele marunte (pe cine inviti la o petrecere), fie ca e vorba de cele importante (cand nevoile tale intra in contradictie cu cele ale cuiva apropiat). Intelegerea stadiilor moralitatii ne ajuta sa depasim credintele limitative care impiedica o traire autentica a propriei vieti. Irina poate sa nu ia deciziile corecte pentru ca simte ca nu e “bine” – insa acel bine nu este binele ei, ci este un bine al societatii, o frica de judecata altora, a oamenilor sau a unei divinitati superioare.

Modificari ale perceptiei timpului

Cautam alte surse ale fricii. Una dintre ele este aceea ca Irina nu vrea sa accepte trecerea timpului. Ea incearca sa pastreze prezentul, sa nu-l lase sa dispara. Consecinta este ca prezentul ei contine atat momentul prezent, cat si ultimii ani de viata. Viitorul nu este conturat, datorita respingerii faptului ca timpul trece si voraparea schimbari.

Una dintre consecintele faptului de a avea un prezent care sa cuprinda si trecutul incepand din urma cu 2 ani este focalizarea persoanei pe trecut si pe prezent, fara a se face legatura intre actiunile prezente si viitor. Folosesc tehnicile de explorare si modificare a “liniei timpului”: vom separa trecutul de prezent, si vom contura viitorul.

Tehnici de relaxare

Irina invata sa aiba control pe starile ei si sa se relaxeze.

Undele alfa generate de creier in timpul relaxarii ajuta crearea starilor bune si depasirea mai usoara a acestei perioade de tranzitie intre doua stiluri diferite de viata. Undele alfa au frecventa intre 8 si 12 Hz si fac legatura intre constient si subconstient, generand stari mentale cu resurse.

Abordarea conflictelor interioare care influenteaza luarea deciziilor

Irina face progrese in schimbarea prioritatilor, putand sa hotarasca ce este bine sa faca, tinand cont de consecintele pe temen lung. Intalnirile de pana acum au avut scopul general de a transforma emotiile negative legate de trecut (pierderi) si viitor (ingrijorari, moarte), si de a creste astfel posibilitatile de a trai corect prezentul.

Continuam procesul de rezolvare a conflictului interior, care o impiedica pe Irina sa faca schimbarile dorite si sa fie multumita de viata sa. Pe de o parte, ea este preocupata sa duca lucrurile la bun sfarsit, sa isi faca datoria, pe de alta parte – sa se exprime, sa existe. Ambele scopuri sunt foarte importante si implinirea lor ii aduce o stare de liniste si bine. Problema este ca Irina nu poate realiza ambele scopuri in totalitate: ea fie munceste, isi respecta promisiunile si astfel este linistita, ignorand propriile nevoi emotionale; fie se ocupa de propria persoana, si astfel se simte bine, ignorand angajamentele care trebuie sa fie respectate. In ultimii ani, prima parte a castigat teren, deoarece atitudinea constienta considera ca sunt mai importante munca si afirmarea sociala. Cealalta parte genereaza frustrare, pe care constientul o ignora sistematic.

Irina inteleage ca singura cale de a avea stari bune este sa tina cont de ambele nevoi.

Folosesc tehnica “Unificarea partilor”. Adeseori o persoana are doua scopuri de importanta egala, care se exclud unul pe celalalt. Acest fapt duce la frustrare permanenta: cand unul din scopuri este atins, celalalt este ignorat. Solutia este in reformularea celor doua scopuri si integrarea lor intr-un scop unitar, a carui realizare aduce o stare generala de bine.

Tehnici pentru sustinerea schimbarilor

Schimbarile sunt deja facute la un nivel adanc, asa ca putem sa ne ocupam de transpunerea acestor schimbari in planurile externe, in comportament. Abordam schimbarile in relatiile in care Irina nu se pune pe primul loc, si dezvoltarea capacitatilor de a recunoaste propriile nevoi si dorinte, separate de nevoile si dorintele celorlalti. Irina isi da seama de importanta de a se ocupa de propriile nevoi si de a-si exprima propria perspectiva intr-o situatie.

Acest proces este unul de durata, pana cand noul stil de viata nu mai are loc cu efort, ci se stabilizeaza si devine firesc. Intalnirile cu Irina devin tot mai rare, iar scopul lor este incurajarea progresului si depasirea eventualelor blocari ale procesului deschimbare.

Tehnici folosite: alinierea pozitiilor perceptuale; analiza progreselor; new behavior generator.

Te invit sa descoperi si celelalte pagini din sectiunea Coaching: