"Cincizeci de umbre" - un succes 'nebun'

Cele 50 de vicii ale Domnului Grey, primul volum al trilogiei, a beneficiat de articole pe prima pagină în celebrele publicaţii New York Times şi Wall Street Journal şi un prim tiraj de 750.000 de exemplare. Această primă tipărire s-a dovedit în câteva zile insuficientă, astfel că editorul american s-a văzut "obligat" să retipărească romanul. După doar şase săptămâni de la lansare cartea s-a vândut doar în SUA în 10.000.000 de copii, după cum a anunţat New York Times.

Succesul cărții se datorează, la prima vedere, faptului că prezintă o grămadă de scene erotice fierbinți, în care apar practici BDSM (Bondage, Discipline, Sadism, Masochism) și orgasme zguduitoare. Femeile par să fie inspirate de aceste scene și prin urmare își doresc o viață sexuală mai condimentată și mai variată. Romanul pare să le încurajeze să își exprime preferințele. O altă concluzie ar fi că femeile apreciază mult mai mult sexul decât s-ar fi crezut. Le place să fie dominate în timpul actului sexual, le plac bărbații virili, le place să facă sex după pofta inimii cu un bărbat bogat și frumos, în ciuda rațiunii, în ciuda riscului de a suferi, indiferent dacă acesta are sau nu intenția de a se implica într-o relație. Toate aceste ipoteze ar putea explica succesul cărții dacă am trăi înainte de emanciparea sexuală a femeii. Într-o lume în care femeile sunt libere să aibă o viață sexuală asemenea bărbaților, succesul romanului nu se poate datora doar faptului că include multă sexualitate.

Succesul romanului arată probabil faptul că viața emoțională și sexuală a femeilor este nesatisfăcătoare. Ele și-au câștigat drepturi sexual depline, însă nu știu să le folosească. Iar romanul nu le ajută să iasă din rolul lor de femei pasive. Romanul îi șoptește la urecehe femeii că poate să rămână pasivă și ascultătoare, și fericirea este posibilă pentru că poate să întâlnească un bărbat perfect, care să rezolve totul în locul ei. Tot ce trebuie să facă este să învețe să aibă încredere în el, în ciuda rațiunii ei și a contradicțiilor din comportamentul lui. El va avea grijă de ea pe toate planurile, financiar, emoțional și sexual. Ea nu trebuie să știe și să facă nimic, și el va fi atotcunoscător în plan sexual.

Femeile, deși au diplome universitare, preferă încă fantezia în care relațiile bune se întâmplă printr-o intervenție a soartei, ca în basmele copilăriei. Ele își imaginează că într-o relație de cuplu sexualitatea ar putea conduce la orgasm după orgasm fără să existe în același timp și o profunzime psihilogica a relației. Totuși, cititoarele trăiesc într-o realitate în care pasiunea și dinamismul sexual de la începutul relației se estompează treptat, și majoritatea cuplurilor se resemnează tacit, considerând acest lucru firesc și punându-l pe seama rutinei și familiarității. Dacă ele s-au obișnuit să rămână pasive și să sufere în tăcere, vor arunca toată responsabilitatea în spatele bărbatului. Cum problema este externalizata, tot așa este externalizata și soluția. Ele trebuie să întâlnească un bărbat care să știe să le facă fericite.

Faptul că femei în vârstă de peste 30 de ani, care au cel puțin experiența unei relații de durată, îşi imaginează că fericirea poate apărea din senin, ne arată lipsa înțelegerii psihologiei relației de cuplu. Intimitatea sexuală și cea emoțională sunt strâns legate, și atracția sexuală nu poate dura mult timp dacă cei doi parteneri nu învață să își comunice deschis emoțiile, stările, gândurile. În legătură cu acest aspect, autoarea are o intervenție care merită lăudată. Ea atrage atenția asupra dificultății bărbatului de a fi privit și atins. Privirile ochi în ochi și atingerile tandre sunt o măsură a intimității emoționale, și doi parteneri o să le evite atunci când nu se plac unul pe celălalt.

Scenariul este confuz, ca un cocktail ciudat, deși începe banal, ca să adoarmă suspiciunile. Anastasia (nume de prințesă) este îndrăgostită, irațională și dispusă să accepte o relație în termenii hotărâți de bărbat. Deși la început încearcă să stea la distanță de el, nu își poate controla impulsurile atunci când se află în prezența lui. Ascunde ceea ce simte și ce face, de teamă să nu-și dezamăgească prietena și familia, și se simte rușinata pentru forța impulsurilor sale sexuale.

Până în acest punct, multe femei se pot regăsi în rolul ei. Foarte curând însă, apare ficțiunea, un amestec neclar între basm și erotism. Eroul e un bărbat dorit de toate femeile, puternic și foarte bogat - o variantă modernă a prințului din poveste. Ea este total inocentă în privință relațiilor sexuale, ca o Albă că Zăpada, însă în același timp este o femeie cu personalitate puternică, diferită de toate celelalte femei din viață lui. Amândoi au corpuri perfecte și se îndrăgostesc din prima clipă.

Ficțiunea, până acum copilăroasă, se complică rapid, ca să fie clar că romanul nu este pentru copii. Prințul se dovedește a fi un fel de Bărba Albastră, având o aură de pericol. Femeia trebuie să fie sclava lui și să accepte acest lucru, de bunăvoie. Curând însă confuzia crește și mai mult, căci contractul prin care femeia ar trebui să devină o sclavă sexuală este de fapt un contract prin care ea se angajează să aibă grijă de sănătatea ei, făcând sport, mâncând regulat, și în același timp primește dreptul de a se retrage din relația agreată oricând dorește.

Nici eroina nici cititoarea nu s-au lămurit bine dacă eroul este un băiat rău sau un băiat bun, și apar detalii psihologice grăitoare: în stil freudian clasic, eroul a avut o copilărie traumatizantă, având o mamă prostituată dependentă de droguri şi părinți adoptivi perfecționiști. Această copilărie ar putea fi responsabilă pentru lipsa lui de încredere în oameni. Totuși, orice bun simț psihologic dispare când aflăm că răceala lui este doar o fațadă menită să-l protejeze de suferință, iar nevoile lui excesive de dominare și control ascund o mare nesiguranță , în nici un caz o structură psihică cu elemente antisociale. El este un bărbat nu doar normal, ci minunat, capabil de o dragoste profundă și constantă, și orientat să aibă grijă de partenera sa.

Până la urmă, nimic nu e ce pare a fi. Relația care debuta atât de perturbator și periculos devine o adevărată romanță presărată cu acte sexuale, toate gândite să satisfacă femeia. Bărbatul dominator și fără scrupule este un bărbat sensibil și un amant excepţional.

Romanul șoptește la urechea femeii o fantezie total absurdă. Daca se lasă furată de această fantezie şi se află în relație cu un bărbat neimplicat, poate da vina pe copilăria lui. El nu e un Don Juan crud, ci doar un bărbat în căutarea iubirii. Nu e în nici un fel vina lui că femeile nu au fost suficient de bune pentru el. El fusese sincer cu ele, le spusese de la bun început că nu își dorește o relație emoțională. Puterea poate rămâne astfel în mâna Bărbatului, și femeia poate continua să viseze că rolul ei e să fie altfel decât celelalte femei, specială, pentru că el s-o remarce când destinul le intersectează pașii. Iar dacă lucrurile nu merg așa, ea probabil face parte din categoria celorlalte femei din viața lui, abandonate pentru că “au vrut prea mult”.

Înapoi la realitate, este bine ca femeile să rețină că au citit o fantezie erotică. Este bine dacă le-a plăcut, însă nu o pot folosi ca ghid. Este periculos ca femeile să își compare relațiile de cuplu cu cea din carte, mai ales în două cazuri:

- dacă în relație nu se vorbește deschis despre sentimente, și bărbatul este cel care refuză să își asume un angajament; în acest caz, femeia poate rămâne în scenariul în care își imaginează că bărbatul, deși nu își exprimă emoțiile, deși refuză să doarmă cu ea, ar putea să-și dea seama în curând că ea este femeia vieții lui, unica;

- dacă bărbatul își ascunde imaturitatea în spatele rănilor copilăriei sau a relațiilor care n-au mers bine, iar femeii îi place să aibă grijă de acest bărbat care suferă, sperând că el o va iubi într-o bună zi pentru că ea este alături de el; ea riscă să se preocupe mai mult de “cicatricile” lui decât de nevoile proprii și să confunde acest lucru cu iubirea.

Comentarii la "Cincizeci de umbre" - un succes 'nebun'
Oana a spus:
21 august 2013 12:00

"It's very interesting to see what Fifty Shades of Gray did for the pleasure-products industry," Sidorenko says. When that book became a monster hit, "it became okay to talk about BDSM stuff. It became okay to buy sex toys. This is the way the dating industry will be changed."

http://nymag.com/daily/intelligencer/2013/08/rise-of-minimalist-sex-apps.html



Scrie parerea ta.
Nume (necesar)
Website