Despre mentoring

Mentor şi discipol

Cuvântul mentor este întâlnit pentru prima dată în literatura greacă, în Odiseea lui Homer. Mentor este numele unui bărbat care îi poartă de grijă fiului lui Telemah, cât timp Ulise, tatăl său, este plecat în razboiul troian. Există în poem o scenă în care însăşi Athena apare sub înfătişarea lui Mentor, pentru a-l sfătui pe Telemah cum să se poarte faţă de peţitorii mamei sale. Asocierea dintre Mentor şi zeiţa înţelepciunii dă semnificaţia actuală a cuvântului. Mentorul poate fi un prieten apropiat şi sfătuitor, model, profesor, ghid, cineva mai experimentat.

Cel care beneficia de un mentor era denumit "protejat", cuvânt care are totuşi în prezent conotaţii negative. În engleză a fost inventat termenul de "mentee". În româna nu există un termen consacrat, şi pe parcursul articolului vom utiliza termenul de discipol, întrucât scopul principal al celui care caută un mentor este de a prelua cât mai mult din învăţăturile acestuia.

Tipuri de mentoring

Putem vorbi de două tipuri de mentoring mai des întâlnite: formal si informal.

Mentoringul formal se întâlneşte fie în mediul universitar, unde studenţii pot beneficia de un mentor pe durata studiilor, sau în mediul organizaţional, unde angajaţii tineri caută un mentor experimentat, din cadrul organizaţiei lor sau dintr-o altă organizaţie, pentru a-i susţine în eforturile lor de dezvoltare profesională, de avansare în carieră sau de extindere a reţelei sociale.

Mentoringul practicat în organizaţii presupune un proces de transmitere a cunoştinţelor, mai mult sau mai putin structurat; comunicarea este relaxată, de obicei faţa în faţă. Deşi este de preferat un mentor cât mai experimentat, este recomandat totuşi ca diferenţa de vârstă dintre acesta şi discipol să nu depăşească 15 ani, pentru a se putea stabili o relaţie cordială. Unul din scopurile mentorului este să îl ajute pe discipolul său să devină mai încrezator şi mai curajos, şi în nici un caz să-l intimideze. Mentorii pot să ofere informaţii importante referitoare la domeniul lor de activitate: cerinţe de admitere pe o poziţie, oportunităţi de promovare şi creştere, sfaturi de prezentare la interviuri. Pot să împărtăşească, din experienţa lor, ce calităţi sunt absolut necesare şi trebuie dezvoltate pentru o anumită profesie, şi de asemenea care sunt riscurile şi sursele de frustrare posibilă în timp. Experienţa lor preţioasă îl ajută pe discipol să economisească timp pentru informare şi să evite anumite capcane tipice.

Pe lângă mentoringul formal, putem vorbi şi de existenţa unui mentoring informal, care se desfaşoară între colegi aflaţi pe acelaşi nivel ierarhic sau pe nivele diferite, fără însă să presupună o relaţie structurată şi constantă. Poate apărea sub forma schimbului de idei, al suţinerii în conceperea şi realizarea unui proiect, al comunicării de experienţă valoroasă.

Mentor şi coach – asemãnãri şi diferenţe

Spre deosebire de coaching, care este de obicei o profesie, presupune specializare formală şi include avantaje materiale, relaţia de mentoring este orientată doar în avantajul discipolului, iar mentorul nu urmăreşte nici un câştig financiar. Mentorul poate avea abilităţi de coach şi poate folosi tehnici din diverse domenii ca să îl ajute pe discipolul său să crească. El alege această formă de a-i ghida şi dezvolta pe ceilalţi aflaţi la început de drum pentru că acest lucru se află în acord cu valorile sale de a-şi împărtăşi experienţa şi de a participa la dezvoltarea celor din jur.

În oricare tip de relaţie de mentoring, un mentor bun îndeplineşte şi rolul de coach, ajutându-l pe discipolul său să îşi stabilească scopuri realiste şi în acelaşi timp provocatoare, să îşi dezvolte abilităţile necesare şi să persevereze cu entuziasm în direcţia lor. El oferă informaţii şi corectează atitudini, însă este şi sursă de inspiraţie; cunoaşte atuurile şi minusurile celui pe care îl ghidează şi ştie cum să le folosească în vederea creşterii motivaţiei şi încrederii. Poate oferi detalii nu numai despre "ce", ci şi despre "cum" trebuie facut.

Relaţia între discipol şi mentor

Mentorul este un expert în domeniul tău de activitate, care doreşte să îţi crească încrederea în tine, provocându-te să dai tot ce ai mai bun în ocaziile importante. Te poate convinge să iei în calcul oportunităţi profesionale la care nu te-ai fi gandit de unul singur. Este important să te poţi relaxa şi să te simţi confortabil în prezenţa sa, fără însă să îl simţi ca fiind egalul tău. Dacă te simţi în largul tău, poţi să-i împărtăşeşti idei, gânduri şi proiecte în legătură cu care ai nevoie de feedback, de o ascultare răbdătoare şi receptiva, de critici constructive şi de ghidare. În acelaşi timp, e nevoie să îl admiri pe mentor pentru performanţele sale în domeniul tău de activitate, ca să ţii cont de părerile lui şi să conferi suficientă greutate afirmaţiilor lui. Dacă nu îi respecţi suficient autoritatea şi calităţile, îl vei transforma într-un prieten sau confident, sau cel mult într-o sursa de susţinere în planul reţelei sociale.

Totuşi, reţine că un mentor nu este un om perfect, nici măcar un specialist perfect. La fel ca orice om, are defectele sale de caracter, minusurile sale profesionale, erorile sale de judecată. Foloseşte-ţi propria raţiune să cântareşti spusele sale, atunci când ele trezesc în tine îndoieli. Nu te feri să-i adresezi întrebări de clarificare.

Dacă nu este dispus să răspundă şi are pretenţia să iei totul de bun, atunci nu este un adevarat mentor. Este mai degrabă preocupat să obţină admiraţia deplină a cuiva, fără să-i pese cu adevărat de impactul pe care îl are în viaţa ta. Ai nevoie de un mentor care să-ţi deschidă drumul către realizarea întregului tău potenţial.

Buell (2004) afirmă că există 4 modele de mentoring:

· modelul clonării, în care mentorul încearcă să creeze o copie fidelă a sa;

· modelul hrănitor, în care mentorul este o figură parentală, care creează un mediu protejat şi deschis în care discipolul învaţă, dar şi poate să ia iniţiativa şi să descopere singur;

· modelul de prietenie, în care relaţia se stabileşte pe nivel de egalitate, fără să existe o ierarhie;

· modelul profesional, în care se exclude pe cât posibil componenta personală sau socială şi focusul este pe relaţia profesională.

Definiția din DEX:

MENTOR: Conducător spiritual, povățuitor, îndrumător; preceptor, educator.

♦ Altoi dintr-o plantă bătrână grefat pe o plantă tânără pentru a-i transmite acesteia însușirile sale.

Articolul a fost publicat în revista Unica, 2010